between1

Den gode historie – en hilsen fra Betweenklubben

I vision 2020 står der: ”Vi er en kirke, der giver mening for børn og unge – så de engagerer sig i vores fællesskab gennem hele livet.”

I forbindelse med, at vi i fællesskab i menigheden drømte om, hvor vores kirke er i 2020, fødtes også tanken om, at starte en betweenklub for menighedens unge i 3.-6. klasse. Vi drømte på det tidspunkt om en klub for de store børnekirkebørn. Det var vigtigt for os at bygge klubben op om et meningsfuldt fællesskab, hvor der på en ene side er plads til sjov og ballade, men hvor der også er tid til refleksion over livets store spørgsmål for en between sat i en kristen kontekst. Dette er lykkedes. Klubben har mødtes ca. en gang om måneden siden august 2014.

Marts måneds program var at dele den gode historie. Børnene har derfor leget journalister for en dag, og har interviewet hinanden om livet i betweenklubben. Læs her uddrag af børnenes interviews:

Hvad laver I til between?

Victoria 10 år: Vi laver forskellige ting. Hver gang arbejder vi med et tema.

Victor 11 år og Simon 9 år: Vi har blandt andet været på sanseudstilling. Vi er nogle gange udenfor, hvor vi laver forskellige ting.

David 11 år: Vi laver rigtig mange ting, Vi har dog ikke så meget med Gud at gøre, når det nu er en kirke, der har det. Men vi kan både holde Halloween og sådan noget, og det synes jeg er meget sjovt, at vi ikke hele tiden sidder og taler om kristne historier.

Albert 10 år: Vi laver alt muligt – alt mellem himmel og jord!

Hvorfor går du til between?

Victoria 10 år: Fordi det er sjovt!

Simon 9 år: Det er sjovt, vi laver rigtig mange ting.

David 11 år: Fordi min mor gik i denne her kirke, og på den måde er jeg kommet med i betweenklubben.

Albert 10 år: Fordi der var en rigtig god ven, faktisk min fætter, der inviterede mig med til between.

Hvordan er det at være between?

Albert 10 år: Det er rigtig sjovt, fordi vi laver en masse venskabelige ting.

Føler du, at du er en del af et fællesskab og hvordan?

Victoria 10 år: Ja, at vi er sammen og ar vi laver noget sammen.

Marie 12 år: Ja, føler jeg, fordi vi er venner omkring det vi laver.

Victor 11 år: Ja! Man får nogle gode venner til det, som man kan være sammen med.

Får man nye venner?

David 11 år: Det kan jeg godt garantere man gør. Mange nye venner! Man har det rigtig sjovt, også selvom man ikke tror på Gud.

Hvad er det der går, at du har lyst til at gå til between?

Marie 12 år: Man er spændt. Det er nye venner, og det er rart at have venner, der ikke er fra skolen.

Victor 11 år: Hmm… at der kommer nogen, at du ikke er sammen med i hverdagen og sådan er sammen med en gang om måneden.

Hvad synes du om, at det er en kristen klub?

David 11 år: Der har jeg jo sagt, det er ikke så meget kristent over det. Men vi laver mange fede ting, og jeg er meget glad for, at ”pædagogerne” overhovedet tager sig tid til at gøre det. Hvis vi ikke havde dem, så var der ingen klub!

Albert 10 år: Det synes jeg er fint.

Taler I om Gud?

Simon 9 år: Sådan lidt nogle gange.

Marie 12 år: Ja vi taler tit om Gud!

Albert 10 år: Det er lidt forskelligt.

Tror du på Gud?

Her er børnene ret enige om, at det gør de.

Kan det anbefales at gå til between?

David 11 år: Det kan det, det er rigtig rigtig sjovt!

Albert 10 år: Ja, det kan det!

Vi kan som voksne kun istemme, at det er fedt at gå til between!

Ida, Julie, Rikke og AG

between2