Bønner i januar – grønne bønner?
Den kommende uge: Evangelisk Alliances Bedeuge.
Af Maria Bræstrup Aaskov

Sammenhængen skal hverken findes i de overvældende mange tilbud om slankebøger med særligt fokus på grønne sager eller i de talrige opfordringer til et klimavenligt nytårsforsæt om at spise mindre kød.

Det drejer sig om, at der lyder en opfordring til at bede sammen – en uge i januar, alene og sammen, i og ud fra kirkerne i fællesskab.

Måske du har for vane at samles dagens mange tanker og indtryk efterfulgt af et “kære Gud” ved dagens afslutning. Måske du tænker på en strofe fra en af de sange, I øver i gospelkoret, når du åbner rullegardinet for at se solens farvespil fra morgenstunden. Måske det gør noget ved dig at at folde hænderne i kirken ved gudstjenesten, og selv stemme i med Fadervor. Bøn er en kommunikationsform med Gud, som blot kræver din opmærksomhed og vilje – ikke særlige kompetencer.

Jo flere bønner, jo bedre …

Kunne du have lyst til at tage del i denne fælles invitation til en uge med særligt fokus på bøn – er der mange måder du kan gøre det på. Der er skrevet en fælles guide, du kan læse og finde inspiration fra. Kunne du have lyst til at netop at have fællesskab med andre i denne sammenhæng, står Odenses kirker sammen om en række arrangementer – hver aften kl. 19.30 i forskellige kirker, en senioreftermiddag, et familiearrangement med spisning og en helt døgn med bøn.

I år er temaet: Åndeligt venskab. Formand for Evangelisk Alliance i Danmark, Thomas Bjerg Mikkelsen, skriver sådan her: ”Mange danskere har tilsyneladende en voksende åndelig interesse. Alligevel er det kun de færreste, der finder ind i et kristent fællesskab”.

Årets bedeuge tager udgangspunkt i dette dilemma. Formand for Frikirkenet, Tonny Jacobsen, har skrevet ugens temaer i bedeugens folder, og han opfordrer os til at søge åndeligt venskab med andre mennesker og vandre med dem et stykke af livsvejen. Under vandringen kan vi dele tro og liv med hinanden og være i samtale om ham, som gennem sin død og opstandelse møder vores inderste længsel: Jesus Kristus.

Lad os bede, sammen!

Værd at vide:

Den 6.-13. januar 2019 går kirker verden over sammen for at bede. Også i Odense.

Læs den omtalte guide her.
Maria Bræstrup Aaskov taler tirsdag ved ungdomsaften i Betania, Ryttergade 3, 5000 Odense C.

Find programmet for arrangementerne i Odense.