Af Shanti Digebjerg

Fire nye præster

Sidste weekend var en god flok fra Odense Metodistkirke afsted til Metodistkirkens Landsmøde på idrætsefterskolen Lægården i Holstebro.

For os var den største begivenhed gudstjenesten søndag, da Maria Bræstrup Aaskov blev indviet til præstetjenesten, som en af ialt 4 nye præster. Det var en fest!

Kan syn på homoseksualitet splitte kirken?

Et vigtigt emne på landsmødet var bekymringen omkring den forestående Generalkonference for verdenskirken, hvor kirkens syn på homoseksualitet skal debatteres. Det forventes, at der kan ske en opsplittelse af kirken. Vi tilhører Centralkonferencen for Norden og Baltikum. Også her er der meget forskelligt syn homoseksualitet. Det er en yderst følelsesladet debat.

Arbejde med kirkens vision

Ved Landsmødet blev der arbejdet med Landskirkens vision ud fra modellen her:

Særligt kan fremhæves at Metodistkirkens Sociale Arbejde (MSA) driver et stort arbejde med bespisning og hjælp til hjemløse i København. Der er tilskud fra staten, men dette tilskud bortfalder, fordi nye regler kræver, at sådanne sociale arbejder skal være landsdækkende og ikke kun lokale. MSA opfordrer derfor til, at vi bruger anledningen til at udbrede arbejdet til alle landets menigheder. Forslaget går på uddeling af julepakker i første omgang. MSA vil hjælpe os igang.

Og så var der selvfølgelig gode taler fra biskop Christian Alsted og fra biskop Henrik Stubkjær fra Viborg Stift, som besøgte Landsmødet

Det var dejligt at være en god flok fra Odense afsted!

Shanti