Provst Viggo Jacobsen, Flensborg.

”Dansk Kirke i Sydslesvig. At være kirke på folkekirkelig vis i en tysk kontekst.”

Med udblik til historien orienteres om mindretalsforhold i grænselandet. 150-året for 1864 gør det nødvendigt at besinde sig på den krigs følger. Endvidere fortælles om trofasthed over for det danske, om sårbarhed, når foreningslivet skranter. Her fortælles om samliv med den tyske evangeliske lutherske kirke, hvor vi har bevæget os fra et mod hinanden til et med hinanden. Endvidere belyses trofastheden nordfra til os syd for grænsen og modsvarende fare, når den kulturelle og historiske bevidsthed er på retur i Danmark.

Læs mere om Kirkehøjskolen her