Thomas Risager
Thomas RisagerSeniorpræst
Thomas Risager har været præst i Odense Metodistkirke siden efteråret 2000.

Thomas er uddannet Master of Divinity (M.Div.) fra Metodistkirkens teologiske Seminarium i Överås, Sverige, og har siden gennemført en Doctor of Ministry (D.Min.) på Wesley Theological Seminary, Washington DC.

I den tid, Thomas har været i Odense, har kirken oplevet en opblomstring som i høj grad har været knyttet til gospelkorene. Der har været en tilstrømning af nye medlemmer, som for en meget stor dels vedkommende har fundet kirken gennem gospelmusikken. Thomas er  fascineret af den måde han har set gospelmusikken puste liv i en hensygnende menighed i Odense, og han undersøgte og behandlede dette faktum i sin Doctor of Ministry -afhandling “Sing Unto the Lord”, hvor han blandt andet sammenlignede gospelmiljøet med de tidlige metodisters brug af “folkets musik” , og med den første menighed, som den er beskrevet i Apostlenes gerninger, kap. 2. Han er selv aktiv korsanger i Gospelkoret Nardus, og står for en lille andagt i begyndelsen af alle korøvelserne.

Thomas Risager er en efterspurgt foredragsholder og artikelskriver både i og udenfor Metodistkirken, og han er også med som præst på sommergospel på Gerlev Idrætshøjskole. Han er desuden én af forfatterne bag bogen Nordic Perspectives on Methodism – What is Methodist Identity Today? som udkom i oktober 2015.

I Odense er han meget afholdt og kendt som en dygtig prædikant, og en præst, der interesserer sig for de mennesker, der kommer i kirken.

Thomas er født i 1969 og er gift med Mette Risager. Han er far til Marie (2003) og Kamille (2006). I sin sparsomme fritid holder han af at læse, løbe, besøge fitnesscenteret og sejle havkajak.

Maria Bræstrup Aaskov
Maria Bræstrup AaskovPræst
Maria Bræstrup Aaskov blev udnævnt som lokalpastor i Odense Metodistkirke i foråret 2018, og har været ansat i kirken siden 2011.

Maria er uddannet i København/Sverige, hvor hun tog en BA bachelor grad (BA) i teologi og ledelse ved Skandinavisk Akademi for Ledelse og Teologi. Efterfølgende tog hun en overbygning på Syddansk Universitet i Odense, og blev kandidat (cand. mag.) i Kultur og formidling.

Det optager Maria at være kirke for og med alle generationer, og hendes ansvarområder spænder netop fra de yngste til de ældste. Hun er optaget af formidling, og det er ofte et større udstyrsstykke for alle sanser, når der er Generationsgudstjeneste. Samtaler, undervisning, teamsamlinger, møder, planlægning og forberedelse giver berigende variation i fællesskab med kolleger og alle de frivillige.

Foruden ansættelse i Metodistkirken i Odense, udfordres Maria af hele to andre stillinger, begge som projektleder – henholdsvis for Metodistkirkens Sociale Arbejde i København, og for den tværkirkelige organisation Kristne Organisationers Børneudvalg, som står bag Børnemedarbejder kurset BMK, der afvikles hvert andet år.

Maria er født i 1983 og er godt gift med Morten Bræstrup Aaskov. Hun er mor til Gabriella og Samuel. I sin fritid nyder Maria omgivelserne på det smukke sydfyn i Svendborg, hvor hun og familien bor. Hun holder af små projekter i hus og have – er vist lidt en livsnyder.

Amanda Urban
Amanda UrbanPræst
Amanda Urban blev udnævnt som præst i Odense Metodistkirke i sommeren 2023 og har startet sin tjeneste i december.
Amanda har været medlem af kirken siden 2019 og har kommet i kirken i Odense endnu længere tid.

Amanda er nyuddannet kandidat i teologi (Cand.Theol) fra Aarhus Universitet, hvor hun også har læst sin bachelor i teologi (BA).

Amanda er optaget af hvordan kirken kan være relevant i moderne menneskers liv, og brænder særligt for kirkens formidling til studerende og unge på tærsklen af voksenlivet.

Amanda er også optaget af det økumeniske landskab i Danmark og Metodistkirkens relationer til Folkekirken og andre kirkesamfund. Derudover er hun optaget af, hvordan vi kan være kirke på en ansvarlig og bæredygtig måde og hvordan kirken forholder sig til resten af samfundet – derfor beskæftiger hun sig med teologi i forhold til klimakrisen, diakoni, køn og seksualitet.

Foruden ansættelse i Metodistkirken i Odense er Amanda også præst i Betlehemskirken – Metodistkirken i Aarhus.

Amanda er født i 1996 og er netop flyttet hjem til Odense efter sin studietid i Aarhus. I sin fritid holder hun af kreative projekter – strikker, syr, plantefarver og upcycler gammelt til nyt – og nyder når der er tid til at læse en god bog eller vinterbade.